Mariabeeld is weer terug

Hoe bijzonder is het om vandaag aan het einde van de Mariamaand dit Mariabeeld te kunnen laten zegenen. Zoals u weet is het Mariabeeld dat buiten bij de ingang van het hek stond vorig jaar gestolen en wij wilden graag een nieuw beeld op die plek terug. Nu zijn er veel beelden voor in huis te vinden, in alle soorten en maten te verkrijgen. Maar een beeld geschikt om buiten te staan niet. Maar wij hebben haar gevonden en daar staat ze dan..

Laatst dacht ik: zou het misschien kunnen zijn dat niet alleen wij op zoek waren naar Maria, maar Maria misschien ook naar ons ? Heeft u ook weleens iets meegemaakt waarvan u later zegt: "dat heeft zo moeten zijn" en ziet u terugkijkend aanwijzingen die daartoe geleid hebben?

Want hoe toevallig is het om, rijdende door de regen in het Limburgs landschap, op een plek te vinden om koffie te drinken genaamd "de Zwarte Madonna "? ( De eerste hint) En dat het interieur vol staat en hangt met kerkelijke beelden en schilderijen? En daar dan een visitekaartje vinden met de tekst: " verkoop van kerk en kloosterkunst ". (De tweede hint)

Een paar dagen later hebben wij contact met hen opgenomen en uitgelegd dat bij onze kerk het Mariabeeld gestolen was. Zou hij misschien een passend beeld voor ons hebben of kunnen vinden ? Laat hij nou een geschikt beeld hebben staan !

Een foto werd gestuurd en wij en het bestuur waren blij en enthousiast, we zouden eindelijk een nieuw beeld krijgen. Nou ja ... krijgen ... kopen. Maar een aantal mensen boden zich ook als sponsor aan om te delen in de kosten en ook deze prachtige bloemen om haar in het zonnetje te zetten bij haar zegening. En hier staat ze dan.

Ze is niet spiksplinternieuw. Ze is 36 jaar oud , van gietijzer en heeft , ondanks dat ze altijd binnen heeft gestaan, toch wat butsen en klein beschadigingen. Maar dat geeft niet, want ...hebben wij zelf ook niet in ons leven door omstandigheden wat butsen opgelopen? In mijn ogen maakt het haar alleen maar toegankelijker. De meeste heiligenbeelden zijn rijk gedecoreerd, deze Maria niet. Ze is mooi in haar eenvoud.

Het is alsof ze met haar open houding en uitstraling wil zeggen: ik begrijp je, ik snap het, ik strek mijn armen naar je uit, kom maar. Hoe mooi zou het zijn geweest als wij haar nu zouden kunnen oppakken, met z'n allen naar buiten zouden gaan en haar op haar plekje konden neerzetten. Maar tegenwoordig moet je alles wat je buitenzet met schroeven vastzetten of in beton gieten om te voor komen dat het gestolen wordt. Dus dat is wat er nu eerst gaat gebeuren. Ab en Huub zullen ervoor zorgen dat Maria "hufterproef' op haar plekje kan staan.

Ik hoop dat, als zij daar eenmaal staat, u niet alleen met de auto of fiets voorbij rijdt, maar ook af en toe naar haar toegaat. Omdat het zelden voorkomt dat wij een beeld krijgen en deze ook gezegend wordt, hebben wij Jan Compier gevraagd hiervan foto's te maken om dit vast te leggen. Bedankt daarvoor. Pastor Marco zal nu een gebed uitspreken en met wijwater het beeld zegenen. Daarna bidden wij gezamenlijk een Wees Gegroet.

Margaret Timmermans